Motion till Kyrkomötet
2005:6
av Åsa Ek
Kostnaden för transport vid begravning

Mot 2005:6

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att verka för att reglerna ändras så att det blir tillåtet att låta begravningsavgiften – ej kyrkoavgiften eller sorgehuset – stå för transportkostnaden av avliden till kyrkogård även då gudstjänsten avslutas vid graven.

Motivering

Transport av avliden som skall jordbegravas bekostas i dag av begravningsavgiften under förutsättning att begravningsgudstjänsten avslutas i kyrkan/gravkapellet.

Avslutas gudstjänsten vid graven, får sorgehuset stå för transportkostnaden om inte församlingen ”bjuder” på den, dvs. man har budgeterat för den och kostnaden tas från kyrkoavgiften. Många församlingars kyrkoråd har tänkt på detta, men långt ifrån alla.

Präster, psykologer m.fl. som jag talat med är av den uppfattningen att gudstjänsten skall avslutas vid graven då det är en del i sorgearbetet att följa den avlidne ”hela vägen”.

Jag anser att sorgehuset inte skall drabbas av denna kostnad.

Hudiksvall den 12 juni 2005

Åsa Ek